علت صدای زیاد یخچال

علت صدای زیاد و غیر طبیعی یخچال چیست؟

مقدمه

این امری طبیعی است که یخچال شما کمی صدا ایجاد کند، اما اگر صدای بلندی از آن شنیدید، احتمالا مشکلی در یک یا چند قطعه داخلی دستگاه شما به وجود آمده است. در صورتی که متوجه هر گونه صدای اضافه ای در یخچال خود شدید، بهتر است این موضوع را با یک فردی متخصص در میان گذاشته و در کمترین زمان ممکن اقدام به رفع آن کنید. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با علت صدای زیاد یخچال و راهکارهایی برای رفع آن توضیح دهیم.

علت صدای زیاد یخچال

دلایلی اصلی و مهمی برای ایجاد صدای بلند و عجیب در یخچال وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

 1) فن کندانسور ممکن است معیوب باشد

اگر یخچال شما صدای ساییدن، خراشیدن یا ضربه زدن ایجاد می کند، ممکن است به دلیل کار نکردن صحیح یکی از فن های یخچال شما باشد. اولین بخش برای بررسی فن کندانسور است. این قسمت به خنک شدن کویل های کمپرسور و کندانسور در حین کار کمک می کند. اگر فن معیوب شود، ممکن است صدای بلندی از پشت یخچال شما ایجاد شود.

علت صدای زیاد یخچال

راه حل چیست؟

_ برق یخچال خود را خاموش کنید.

_ یخچال خود را بیرون بکشید تا بتوانید به پشت دستگاه دسترسی داشته باشید.

_ پانل پشتی واحد فن کندانسور را بردارید. اگر مطمئن نیستید که فن در کجا قرار دارد، به دفترچه راهنمای کاربر خود مراجعه کنید.

_ سعی کنید فن را با دست بچرخانید تا بررسی کنید که آیا چیزی مانع حرکت آن می شود یا خیر.

_ اگر چیزی مانع از کار کردن فن می شود یا هنگام چرخاندن آن صدای بلندی شنیده می شود، این نشان دهنده این است که فن معیوب است و باید تعویض شود.

_ اگر فن آزادانه حرکت کند، موتور فن باید با یک مولتی متر تست شود تا از تداوم آن اطمینان حاصل شود.

_ پس از تعویض واحد فن، بررسی کنید که آیا تعویض آن باعث شده است یخچال شما صدای بلند تولید نکند. اگر نه، فن اواپراتور را بررسی کنید.

2) فن اواپراتور ممکن است معیوب باشد

علت صدای زیاد یخچال ممکن است به دلیل معیوب بودن فن اواپراتور یخچال باشد. این امر همچنین باعث ایجاد صدای خراشیدن یا ساییدن می شود. هدف این فن توزیع هوا از فریزر به یخچال می باشد. هنگامی که معیوب می شود، صداهای بلند می تواند از محفظه فریزر یخچال شما منتشر شود.

 ساده ترین راه برای بررسی فن اواپراتور:

_ مطمئن شوید که برق یخچال شما قطع شده است.

_ درب فریزر خود را باز کنید و فن اواپراتور را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که فن در کجا قرار دارد، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

_ پوشش فن را بردارید.

_ سعی کنید فن را با دست بچرخانید تا بررسی کنید که آیا چیزی مانع حرکت آن می شود؟

_ اگر چیزی مانع از فن می شود یا هنگام چرخاندن آن صدای بلندی شنیده می شود، این نشانه دهنده این موضوع است که فن معیوب است و باید تعویض شود. اگر پوشیده از یخ باشد، قبل از بررسی اینکه آیا این مشکل را حل می کند، بگذارید یخ زدایی شود.

_ اگر فن اواپراتور آزادانه حرکت کند، موتور فن باید با یک مولتی متر تست شود تا از تداوم آن اطمینان حاصل شود.

_ پس از تعویض واحد فن اواپراتور، بررسی کنید که آیا تعویض آن باعث شده است یخچال شما صدای بلند تولید نکند. اگر صدای یخچال ادامه پیدا کند، بهتر است با تعمیرکار یخچال تماس بگیرید.

برای اطمینان از کارکرد درست یخچال از تعمیرکار یخچال در اهواز کمک بخواهید، تکنسین متخصص این مراکز یخچال شما را در منزل تعمیر می کند و اگر نیاز باشد، آن را به تعمیرگاه برده و در کمترین زمان مشکل را رفع خواهد کرد.

تعمیر فن اواپراتور یخچال

3)  ممکن است یخ ساز معیوب باشد

اگر صدای وزوز یا لرزش شدیدی از یخچالتان می‌ آید، ممکن است یخ ‌ساز شما معیوب باشد. دلیل این اتفاق این است که یخ ساز روشن است اما منبع آب به درستی وصل نشده است. وقتی این اتفاق می‌ افتد، یخ‌ ساز وزوز یا ارتعاش می‌ کند که می‌ تواند باعث ایجاد صدای بسیار بلند شود.

راهکار ساده ای برای حل این مشکل وجود دارد:

_ شیلنگ تامین آب یخ ساز را پیدا کنید.

_ بررسی کنید که آیا دکمه خاموش کننده روشن است یا خیر. اگر بازوی خاموش کننده روشن باشد، دلیل سر و صدا نیست، بنابراین به دنبال احتمال بعدی بگردید.

_بررسی کنید که آیا صدا متوقف شده است یا نه و علت احتمالی بعدی را بررسی کنید.

4)  یخچال شما ممکن است تراز نباشد

اگر صدایی که از یخچال شما می آید و صدای تق تق می دهد، ممکن است به دلیل تراز نبودن دستگاه شما باشد. خوشبختانه، این یک مشکل بسیار آسان و قابل حل است.

راه حل چیست؟

_ یک سطح حباب در بالای یخچال خود قرار دهید.

_ بررسی کنید که آیا یخچال در سطح قرار دارد یا خیر.

_ اگر پایه ها در یک سطح نیستند، پایه‌ های یخچال را تنظیم کنید تا تراز شوند.

_ مطمئن شوید یخچال خیلی نزدیک به دیوار یا نیمکت آشپزخانه شما قرار نگرفته است، زیرا این کار می‌ تواند باعث ایجاد صدای تق تق شود.

_ هنگامی که پایه‌ ها را تنظیم کردید یا یخچال خود را در موقعیت بهتری قرار دادید، بررسی کنید که آیا صدا متوقف شده است. در صورتی که صدا قطع نشد، دلیل احتمالی بعدی را بررسی کنید.

5) ممکن است کمپرسور معیوب باشد

_ آخرین دلیل برای بررسی این است که آیا کمپرسور معیوب شده است؟ اگر صدایی که می شنوید صدای سوت باشد این احتمال وجود دارد.

_ در حالی که شنیدن صدای سوت خفیف از کمپرسور شما طبیعی است، اما اگر صدای آن واقعا بلند باشد، به این معنی است که مشکلی در آن وجود دارد.

_ ساده ترین راه برای تعمیر کمپرسوری که صدای بلندی دارد، روشن و خاموش کردن یخچال برای تنظیم مجدد کمپرسور است. اگر این راه حل کارساز نبود، باید از یک تکنسین واجد شرایط استفاده کنید تا کمپرسور شما را بررسی کند، زیرا کار بر روی آن ها بسیار خطرناک است.

اگر یخچال یا فریزر شما مداوم صدا ایجاد می‌ کند و با راه‌ حل‌ های بالا جواب نداد، احتمالا مشکل جدی وجود دارد. برای تشخیص و رفع مشکل با تکنسین حرفه ای و با تجربه نمایندگی تعمیر یخچال سامسونگ در اهواز تماس بگیرید. این مجموعه به غیر از تعمیر یخچال، در زمینه تعمیرات لوازم خانگی نیز فعالیت دارند.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که درباره علت صدای زیاد یخچال در این مقاله به آن اشاره کردیم، متوجه شدید که هر صدای بلندی که از یخچال شنیده می شود، مختص قسمت خاصی از این وسیله است و نمی توان گفت مشکل جدی وجود دارد. با راهکارهایی که داده شد، در صورتی که نتوانستید عیب را رفع کنید از تکنسین و متخصص کمک بگیرید. تعمیر لوازم خانگی مانند یخچال به دانش، تخصص و تجربه نیاز دارد، بنابراین اگر مشکل جدی پیش آمد، تعمیرکار یخچال می تواند آن را به درستی تعمیر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *